top of page

מסע של רעיון - NeuroPitch 2025

הרבה נאמר על התחלות: שהן החלק הקשה אך החשוב ביותר בדרך, שלמעשה כל סוף טומן בחובו אחת כזו. נאמרו דברים כמו: "ההתחלה היא תמיד היום" ו-"נדרש רק לבחור מתי להתחיל" וכמובן "מסע של אלף מייל מתחיל בצעד אחד". אך מתוך סל הקלישאות אחת האהובות עליי היא "הכול מתחיל ברעיון", ובאמת ניתן לעקוב אחר דרכה של כל יצירה, מלאכה, יוזמה ותנועה ולמצוא בראשיתה, רעיון מקורי. אפילו השפה מרמזת על קשר זה במילה מקוריות (originality) משורש מקור – כאן משהו התחיל.


באותה מידה שהכול מתחיל ברעיון נכון לומר שרעיון הוא רק ההתחלה. אנו נוטים להאמין כי ההצלחה של יוזמה חדשה תלויה בעיקר באיכות הרעיון. קל מדי לחשוב "אם אמציא ואפתח רעיון טוב מספיק, משם כל השאר כבר יסתדר". באקדמיה במיוחד לעיתים נקבל הרגשה כי החוקרות המצליחות ביותר וזוכי פרס הנובל הגיעו לאן שהגיעו משום שהם היו בעלי הרעיונות הטובים ביותר.



אך עולם היום-יום בו אנו חיים איננו מורכב רעיונות אלא מוצרים, כלים ושירותים בהם אנו יכולים לעשות שימוש כדי לפתור בעיות. ברור לנו כי כל מוצר ושירות מצליח מן הסתם היה חייב להתחיל כרעיון כלשהו אך פחות ברורה לנו הדרך בה זה קרה. ואם יש לי רעיון מה עושים אתו? איך ממשיכים הלאה? מה נדרש כדי להשלים את הדרך מהדמיון אל המציאות? השאלות האלו והמחשבה הזו – "הרעיון הוא רק ההתחלה" – היו המקור לתחרות הארצית שהפקנו כקהילה בחודשיים האחרונים: Neuro-Pitch 2025.


כמו לכל הצוותים שהשתתפו בתחרות, גם אנחנו התחלנו עם רעיון: "תחרות בה צוותי סטודנטים חושבים על מוצר, בונים תוכנית יישומית ומציגים אותם בפני שופטים וקהל". רצינו לקחת סטודנטים וסטודנטיות שעד כה עסקו בשאלות מחקר של מאמרים ושאלות אמריקאיות בבחינה ולעמת אותם עם שאלות הישר מהמציאות – "איזו בעיה אני רוצה לפתור? מי הקהל יעד של הפתרון שאני בונה? כמה זה יעלה ואיך זה יגיע לאנשים שצריכים את זה?" ישנן מאות אם לא אלפי שאלות שיש לחשוב ולענות אליהן בדרך ליצירה של יוזמה, ארגון או מוצר חדש ומוצלח. השאיפה שלנו היית לחשוף סטודנטים וסטודנטיות לכמה שיותר מהן ולפתוח את המחשבה על האתגרים האמיתיים שבעולם מחוץ לכותלי האקדמיה.


התחלנו למנות את כל מה שנצטרך כדי להוציא לפועל את התחרות. שיווק כדי לגייס משתתפים מהקהילות השונות בארץ. החלטות בנוגע למשך התוכנית, הדרישות והקריטריונים לשיפוט הצלחת הצוותים. לאתר ולגייס את המנטורים המומחים והשופטים המתאימים. לחשוב על מתכונת הגמר וליצור פרס הולם לצוות המנצח. ככל שפתרנו וענינו על שאלות כך נוספו עוד שאלות ומטלות לרשימה. אך עם הזמן, מה שהיה עד לפני כמה שבועות רק רעיון פתאום הופך לאמיתי יותר ויותר. רתמנו שופטים ומנטורים, רשמנו משתתפים, יצרנו קבוצות והפקנו את המופעים ומפגשים מדי שבוע במסגרת התוכנית. עם הרבה השקעה ומאמץ, חשיבה, תכנון, עיצוב ועריכה, התחרות יצאה לדרך.


יריית הפתיחה בצורת מייל נשלחה לצוותים, שעמדו בפני הבעיה הראשונה – איך מתחילים? עם רעיון. בין אם עושים רשימה ובוחרים, שולפים פתק מכובע או הישר מזנקים לכיוון מסוים, כל הצוותים מגיעים במוקדם או במאוחר לרעיון בו מאמינים ועמו יעבדו. כאן מתחיל האתגר האמיתי ופה הניסיון של המנטורים ומנטוריות בעל ההשפעה הברורה ועוצמתית ביותר. התובנות והלקחים של צוות ההנחיה, מועברים תוך שיחה ומשוב במפגש עם הצוותים ומכווינים את עבודתם. שיקולים ומחשבות על קהל היעד, המודל העסקי, איך משקיעים יתפסו אותנו, היחס לאתגרי הרגולציה ומתחרים; עבור הרבה מהמשתתפים זו הפעם הראשונה בה מתעמתים עם ממד זה של יזמות.


הצוותים משתמשים בחדות וחריצות – שבשגרה מופנים למטלות התואר ועבודות המעבדה – לשאלות יישומיות. מדברים, משתפים, מחלקים משימות, חוקרים, מראיינים, מוצאים טבלאות נתונים ומאמרים מדעיים אודות האפקט הקליני והפיתוחים הטכנולוגיים של המוצר. מה שבתחילת החודש היה נראה כמו משימה עמומה מהר מאוד הופך למצגת שיווקית ו-Pitch מלוטש. בדיוק בזמן. הנה תוך חודש קצר מגיע חצי-הגמר, בו יציגו את הרעיון והתוכנית העסקית שיצרו ב-5 דקות בלבד. כל הצוותים מביאים רעיון חדשני מעולם מחקר המוח, שפותר בעיה משמעותית ומציגים אותו באופן רהוט ומדויק. אך רק חמישה צוותים עולים לגמר, אלו שהוכיחו באופן מובהק בקיאות והבנה מעמיקה והציגו את ה-Pitch המשכנע ביותר.


הכול מסתכם בגמר הגדול, שנערך בערב ה-22/6. הצוותים אמנם התחילו עם רעיון אך ה-Pitch שמציגים הוא הרבה יותר. הם מציגים חודש של עבודה משותפת, מחקר, ניתוח, הבנה עמוקה של בעיה. הם מציגים שאפתנות, מחויבות ותוכנית להביא כלים מעולם הנוירוטכנולוגיה וליישם אותם במוצר המהווה פתרון משמעותי. הצוותים מציגים את המוטיבציה, ההשקעה והכישורים הנדרשים כדי להפוך יצירתיות ודמיון למשהו שמשפר את חייו של האחר. אמנם רק צוות אחד נבחר כמנצח, אך אנו מרגישים כי כלל הצוותים יצאו מהתחרות עם הפרס החשוב ביותר: הם השלימו את הפרק הראשון במסע של רעיון למציאות. הם לקחו אותו ממקורו כהשראה למקום בו הם מציגים, מפרטים ומוכיחים אותו כחזון של ממש. הרעיון של ה-Neuro-Pitch אמנם הסתיים אך אנו נותרים עם אותו החזון, משוכנעים שזוהי רק תחילת המסלול של המשתתפים והמשתתפות. כולנו ציפייה לראות לאן תגיעו בדרכם ותקווה שהצלחנו להעביר את המסר שבדרך זו – הרעיון הוא רק ההתחלה.

 

גיא כרם ממובילי קהילת Brainstorm TAU ומוביל אירוע NeuroPitch 2025. גיא בימים אלו מסיים תואר ראשון בביה"ס סגול, במסלול ביולוגיה ופסיכולוגיה, ועובד כיועץ אסטרטגי בחרת TASC.


242 views0 comments

Related Posts

See All
bottom of page