top of page

שיתוק שינה: חוויה חוץ גופית, סיוטים… ומה הקשר לג'יני מאלאדין?

כתבה זו מבוססת על ההרצאה של ד"ר באלאנד ג'לאל מאוניברסיטת הרווארד.


מחקר וכתיבה: ליאורה ברוורמן

עריכה לשונית: יוני ברו

(גרעין Brainstorm OpenU)



קודם כל: תחלמו איתנו רגע…

דמיינו את המצב הבא: נכנס פולש לחדר השינה שלכם, אתם נמצאים במיטה, מפוחדים. פתאום אתם שומעים מישהו לוחש את השם שלכם, מתקרב לעברכם, אתם ממש יכולים להרגיש אותו נוגע בכם, נושם עליכם… אבל כל זה קורה בזמן שאתם כבולים למיטה. קפואים, ולא יכולים להגיב לסיטואציה.

זוהי דוגמה לחוויה של שיתוק שינה. אתם ערים לסיטואציה, אבל הגוף לא יכול להגיב.


על מנת להבין את התופעה, נצטרך קודם להבין מהי "מודעות" ומה הוא השלב בשינה שבו החלימה עלילתית ואינטנסיבית יותר, הלא היא שנת ה-"REM".


מה גורם לתחושת מודעות לגוף?

התחושה ש-"אני נמצא בתוך הגוף שלי" היא תחושה שהמוח מייצר. אחד מהאזורים במוח שנחשבים לאחראיים על יצירת המודעות נקרא "צומת הרקה והקודקוד" (באנגלית: Temporoparietal junction) או בקיצור TPJ. עוד אזור חשוב בהקשר זה נקרא Superior Parietal Lobule (או SPL). חלק זה אחראי על התחושה של הגוף במרחב, לדוגמה ההרגשה ש-"אני (ולא מישהו אחר) מזיז את היד". חוקרים מאמינים כי באזור זה במוח נמצאת "המפה של הגוף במרחב", או איך ה-"אני" מרגיש את הגוף.


חוקרים מסן דייגו מצאו כי אנשים שנפגעו באזור זה במוח חוו חוסר-שייכות של איבר כלשהו לגוף שלהם: לעומת, נניח, אנשים שהיד שלהם עובדת בצורה תקינה ואין להם שום בעיה פיזיולוגית או תחושתית ביד - אלו אשר נפגעו באזור ה-SPL הרגישו שהיד היא לא חלק מהגוף שלהם, אלא שייכת לגוף אחר.


חלומות כסימולציה

שינת REM ידועה כמצב בו האדם נמצא במצב חלימה אינטנסיבית. חוקרים מצאו כי בזמן שהאדם נמצא במצב זה, האזור במוח האחראי על הרגשות פעיל יותר מאשר אצל אדם במצב ערות.

הנה דוגמה שיכולה להמחיש זאת. תארו שאתם חולמים את החלום הבא:

דוב רודף אחריכם, ויש לכם אסטרטגיה מסוימת שאתם מיישמים בלחימה והתנגדות מולו. למחרת, אתם נתקלים בדוב. עכשיו תוכלו ליישם את האסטרטגיה שעבדה לכם בחלום.

אם ניקח צעד אחורה ונרחיב את זה למקרה הכללי, החלום משמש מעין 'סימולציה לדבר האמיתי' - כך שאנחנו יכולים ללמוד, לחוות ולהתנסות… בזמן שאנחנו ישנים, מבלי לקחת חלק "בעולם האמיתי".


במחקר אחר, נמצא כי אם אדם אשר למד טכניקה חדשה (כמו נגינה על פסנתר) בערב, ילך לישון ויחלום על יישומה הטכניקה ואימון בה באותו לילה - יום למחרת, כאשר ינסה לשחזר את מה שלמד, ביצועיו ישתפרו בכ-20% (!). וזאת, בזכות הסימולציה שחווה בחלום.


נניח שאתם חולמים שאתה מרצים מול קהל, עומדים על הבמה, דוברים מול הקהל המרותק את עולמכם בהרצאה סוחפת… כשתקומו למחרת, האם תרגישו "מאומנים" יותר להרצאה או לא? בטוחים בעצמכם יותר או פחות?


ועכשיו: שיתוק שינה

אז בנוסף לסימולציה, החלומות והניסיון - בזמן REM הגוף של האדם גם משותק כמעט לגמרי. השיתוק נגרם מתוך מנגנונים שהגוף מפעיל על מנת לכבות את המערכת המוטורית (שרירים, תזוזות וכו'...), והסיבה לכך היא כדי שלא נבצע את הפעולות שאנחנו חולמים עליהם. (למשל, יש מחלה שנקראת REM behavioral syndrome שבה אנשים מבצעים בפועל את הפעולות שבחלום). היות שלא פעם אנחנו נמצאים במצבי קיצון, מקרים חדשים, סיטואציות מגוונות - וכל זה בזמן חלום - הגיוני להבין שאם באמת היינו פועלים בהתאם לסיטואציה שאנחנו חולמים עליה, המצב היה "קצת" בעייתי… אם נחזור לדוגמה של האדם החולם שהוא נלחם נגד דוב: במידה והגוף לא היה משותק, והיה יכול לפעול בהתאם למה שהאדם מול הדוב מרגיש - סביר להניח שהוא היה מנופף בידיו, מכה, אולי אפילו רץ ובורח… אבל בסופו של דבר, כנראה שפוגע בעצמו ובסביבתו, בגלל החלום.



Illustration of Sleep Paralysis of Man & Woman tied to bed


מה גורם לשיתוק שינה?

שיתוק שינה קורה כאשר האדם נחשב "ער מנטלית" (שלב ביניים לא חד-משמעי בעירות ולא בשינה), מודע לסביבתו ולפעמים אפילו בעיניים פקוחות, אבל הגוף שלו משותק כמו בשנת REM. החלק האחראי במוח על הפעלת תגובה מוטורית (נקרא גם קליפת המוח הקדם-מצחית הגבית-צדית) מנסה לשלוח פקודות מוטוריות לגוף, אך הגוף לא מגיב מפני שהוא עדיין נמצא במצב משותק. בזמן זה, החלקים האחראים על המודעות של הגוף יוצרים מעין "גוף חלופי" שמגיב לפקודות של קליפת המוח הקדם-מצחית, ולפעמים אפילו מייצרים תחושה של חוויה חוץ גופית. אז מה יצא? האדם ער, הוא מרגיש (במוחו) איך הוא מנסה לזוז, לקום, להזיז גפיים - אבל שום דבר לא קורה בפועל. הגוף ישן. ועל כן המונח… "שיתוק שינה".


עד כמה שיתוק שינה "אמיתי"?

כשהאדם חולם, זה העולם שבו הוא נמצא. לא קיים שום דבר אחר, לתפיסתו. כאשר האדם נמצא בשיתוק שינה, עולם החלומות עלול להשתלב עם העולם האמיתי ולהשפיע על חושים אחרים שלנו. העולם הדמיוני מרגיש כל כך ממשי שניתן לראות, לשמוע או להרגיש דברים שמשתייכים לחלום. דיווחים רבים מספרים על תחושה של מישהו שנמצא בחדר, לחישות, נגיעות קטנות - ולפעמים אפילו דמות קטנה שיושבת בכבדות על החזה.


מה משפיע על התוכן בשיתוק שינה?

חוקרים טוענים שהחלומות שאנחנו חולמים קשורים באופן חזק למצב הרגשי שלנו. בדיוק כמו שהסביבה והתרבות שלנו משפיעה על הרגש שלנו, כך היא משפיעה גם על החלומות שלנו: נניח שהגענו לשינת חלימה עם הרגשת פחד וחרדה, יחד עם תחושת השיתוק של הגוף בפני עצמה שיכולה לגרום בהלה וחרדה ולהשפיע על תוכן החלום. סביר יהיה להניח שהיצורים, הסיטואציות והמצבים אותם נדמיין בעולם החלומות שנבנה יהיו קשורים למיתוסים התרבותיים התואמים בחברה בה אנו חיים. כלומר, אם אנחנו גרים במצרים לדוגמה, הג'יני (כמו מאלאדין) יהיה זה שיופיע לנו בחלומות. לעומת זאת, אם אנו חיים דווקא בחברה המערבית, סביר שהסיוטים שלנו יגיעו בצורות של חייזרים ויצורים חוצניים אשר באו לבקר אותנו בכדור הכחול.


88 views0 comments

Related Posts

See All
bottom of page