top of page

נחווה ונראה: מציאות מדומה ואמפתיה

העתיד קרוב יותר מאי פעם! חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו שאפשר לשנות את תחושות האמפתיה שלנו על-ידי שימוש במציאות מדומה.


בשנת 2018 חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו שבניגוד לדעה הרווחת, ייתכן שאמפתיה היא לא יכולת שפשוט קיימת או לאו אצל האדם, אלא יכולת שאפשר לפתח – זאת, על-ידי שימוש במציאות מדומה¹ (Virtual Reality - VR). החוקרים גילו ששימוש ב-VR יכול להפוך אנשים לבעלי אמפתיה גבוהה יותר מכפי שהיו, וכך יכול להוות טיפול משמעותי לאנשים עם הפרעות אמפתיה ואפילו לעזור לאנשים בעלי יצר אלימות לפתח הזדהות עם הקורבן שלהם². איך זה אפשרי?


אמפתיה היא היכולת להבין ולחלוק את רגשות או מחשבות האחר, והיא קריטית עבור יצירת אינטראקציות חברתיות וקשרים משמעותיים; היא אחת מהתחושות שמניעות את האדם להתנהגויות חברתיות חיוביות, כמו התנדבות או תרומה לצדקה. אז למה ששימוש בVR יגדיל או 'ישפר' את יכולת האמפתיה שלנו? נראה שהסיבה לכך טמונה בייחודיות ובחדשנות של VR: צפייה בסרט עצוב יכולה לעורר אותנו רגשית, אך סביר שלא נגיע לאותם עומקים רגשיים שנחווים כאשר אנו נמצאים בסיטואציה עצובה. בניגוד לפלטפורמות מדיה אחרות, VR מאפשר למשתמש לא רק להתבונן מהצד על סיטואציה אלא להיכנס אליה באופן כמעט מוחלט, להתנסות בה ולחוות אותה 'על בשרו'. חווית VR גורמת למשתמש להאמין שהגוף הווירטואלי המוצג הוא למעשה הגוף שלו, ולכן המוח מגיב לאירועים הווירטואליים כאל אירועים אמיתיים הנחווים באופן ממשי על-ידי המשתמש².


נראה עתידני, תסכימו איתנו. VR

לשם הניסוי, החוקרים מאוניברסיטת סטנפורד יצרו ב-VR התנסות בת 7 דקות בשם 'להפוך למחוסר-בית' (‘Becoming Homeless’), בה הנבדקים חוו סיטואציות בדרכם להפוך לחסרי-בית. הם פוטרו מעבודתם, נאלצו להתפנות מביתם, להחליט אילו חפצים למכור כדי לשרוד, לחפש מקלט ברחוב ולהגן על חפציהם מזרים, ועוד.


החוקרים מצאו שנבדקים שעברו התנסות VR היו יותר אמפתיים כלפי מחוסרי-בית, גם באופן מיידי וגם לאחר שבועות וחודשים. מעבר לכך, הם נטו להסכים יותר עם משפטים המתארים את הקשיים של מחוסרי-הבית, והסיכוי שיתמכו בהם בצורה אקטיבית (לדוגמה ע"י חתימה על עצומה או התנדבות) היה גבוה משמעותית מאשר נבדקים שעברו התנסויות שאינן בVR, אלא קראו קטע על מחוסרי-בית, צפו בכתבה בנושא, או דמיינו את המצב. לפי החוקרים, חוויה מנקודת מבט אישית יוצרת באופן מיידי אמפתיה מוגברת כלפי הקורבן שנשארת גם זמן רב לאחר ההתנסות ב-VR, בניגוד להתמודדות עם החוויה באופן אובייקטיבי ולא אישי.

תוצאות המחקר הופכות משמעותיות אפילו יותר לנוכח גודלו: המחקר התקיים פעמיים ולמשך חודשיים כל פעם, עם יותר מ550 נבדקים בגילאים שונים (15-88) ומקבוצות אתניות שונות¹.


מחקר אחר וקטן יותר שנעשה לפני מספר חודשים מחזק את תוצאות החוקרים: במחקר זה, החוקרים השתמשו ב-fMRI (דימות תהודה מגנטית תפקודי) כדי לצפות בפעילות המוחית של נבדקים. במחקר, הנבדקים תחילה גילמו קורבן - אישה הסופגת התעללות מילולית מגבר אחר, ולאחר מכן עברו חווית VR זהה. אלימות מסוג זה מקושרת ליכולת פחותה של הזדהות עם האחר, כלומר ליכולת אמפתיה פחותה.

נבדקים אלו הציגו ביניהם פעילות מוחית מסונכרנת שמעידה על תחושת הזדהות מוגברת עם הקורבן הווירטואלי. נצפתה פעילות ברשתות מוחיות שאחראיות על מרחב אישי וייצוג הגוף העצמי, כלומר הנבדקים האמינו שהגוף הווירטואלי הוא למעשה הגוף שלהם; וכן נצפתה פעילות מוגברת באמיגדלה כאשר הגבר המתעלל התקרב אליהם, כלומר הנבדקים הרגישו תחושת פחד בפועל על אף היותם בסיטואציה ווירטואלית².


נראה שהיכולות של חווית ה-VR לא מפסיקות להפתיע, ומעניין לחשוב מה יהיו הגילויים העתידיים לגביו. האם נוכל 'לחזור אחורה בזמן' ולחוות אירועים שונים כפי שהם נחוו במציאות? האם מעבר לתחושות ורגשות, נוכל להרגיש בפועל כאב או מגע באמצעות VR? נחיה ונראה, או בעצם – נחווה ונראה.

יש לכם הערות, הארות, או סתם מחשבות על הנושא? שתפו אותי! אשמח לשמוע מכם :)

 

מקורות:

  1. Herrera. F, Bailenson. J, Weisz. E, Ogle. E, Zaki. J. (2018). Building long-term empathy: A large-scale comparison of traditional and virtual reality perspective-taking. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0204494

  2. de Borst. A, Sanchez-Vives. M, Slater. M, de Gleder. B. (2020). First-Person Virtual Embodiment Modulates the Cortical Network that Encodes the Bodily Self and Its Surrounding Space during the Experience of Domestic Violence. https://doi.org/10.1523/ENEURO.0263-19.2019

 

שירי בן ארצי היא סטודנטית שנה לתואר ראשון במדעי הקוגניציה והמוח, במגמת חישוביות עצבית, באוניברסיטת בן גוריון - ונהנית מזה ממש.

שירי עובדת על הספר הראשון במרץ! החלום האמיתי שלה זה לחקור ולגלות משהו שיוכל לעזור לכמה שיותר אנשים (תרופה, טיפול... העיקר שיעזור). מעבר לזה, שירי אוהבת מחקרים שידידותיים לשמאליים, וללמוד שפות - כרגע איטלקית.

178 views0 comments
bottom of page